بارورسازی ابرها، طرحی قدیمی با وعده‌های تازه | تکرار یک تجربه ناموفق در راه است؟ رمزگشایی ۵۰ فقره سرقت محتویات داخل خودرو در مشهد (۶ مهر ۱۴۰۴) نتایج آزمون استعدادهای برتر ملی دانشگاه فرهنگیان اعلام شد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت بینایی کودکان پاییز خشک پیش‌روی کشور | تداوم کاهش بارش موزه ملی ایران پس از ۳ ماه، فردا (دوشنبه، ۷ مهر ۱۴۰۴) بازگشایی می‌شود + ساعات بازدید مهلت ثبت‌نام ازدواج‌های دانشجویی ۱۴۰۴ اعلام شد فرماندار مشهد: ۲۱۳ مدرسه تا ابتدای سال تحصیلی آینده در شهرستان مشهد به بهره‌برداری خواهند رسید وزیر علوم خبر داد: افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کار دانشجویی | سامانه ارتباط دانشگاه‌ها با وزارت، به‌زودی راه‌اندازی می‌شود راهکار خلاصی کودک از شپش را بشناسید سهم هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها، به ۶۰ درصد خواهد رسید + ویدئو شهادت ۳۴ دانش‌آموز در جنگ ۱۲ روزه وزیر آموزش و پرورش: مابقی پاداش بازنشستگان به زودی پرداخت می‌شود سخنگوی صنعت آب: از پاییز خشک باید با مدیریت مصرف عبور کنیم شکار‌های غیرمجاز، تنها پارک ملی خراسان رضوی را نابود می‌کند جان‌بخشی دوباره به دبستان «جعفر برزگر» در مشهد | مدرسه ای نونوار؛ با آب و برق، بدون خار و خاشاک «شهر سنگ» در خراسان رضوی ایجاد می‌شود | ۲۰ درصد صادرات کاغذ کشور از این استان است زنان باردار لبنیات فله‌ای مصرف نکنند اختصاص کدپستی به عشایر خراسان رضوی برای ییلاق و قشلاق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۶ مهر ۱۴۰۴) | از چهارشنبه، هوا خنک می‌شود رشد یک بیماری خطرناک در کشور | ۷۵ درصد مبتلایان خانم هستند دستور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی برای اعاده تخریب‌های اخیر در ارتفاعات جنوب مشهد اعضای باند حرفه‌ای سرقت از منازل مشهد دستگیر شدند | مهمانپذیر؛ نقطه پایان مهمانان ناخوانده! مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران چیست؟ نومعلمان در  مدارس؛ فرصتی نو یا  چالشی تازه؟ درباره ورود معلم های بی تجربه به کلاس های درس | تعلیم و تربیت در دست نومعلمان نکاتی درباره استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی در آپارتمان دانشجویان پرستاری در مؤسسات هلال و وارستگان پذیرفته نمی‌شوند | انتقال پذیرفته‌شدگان به دانشگاه‌های آزاد آیین افتتاح هنرستان وابسته مهارت بنیان رضوی در مشهد برگزار شد
سرخط خبرها

اعداد و ارقام مطرح‌شده درباره «رتبه‌بندی معلمان» | بار مالی رتبه‌بندی بالاخره چقدر است؟

  • کد خبر: ۸۵۲۳۸
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
اعداد و ارقام مطرح‌شده درباره «رتبه‌بندی معلمان» | بار مالی رتبه‌بندی بالاخره چقدر است؟
در برخی اظهارنظرها، رقم افزایش حقوق معلمان ۲ میلیون و برخی ۳ میلیون و حتی تا ۶ میلیون هم رسیده است؛ برخی هم به افزایش بیش از ۱۵ میلیون هم اشاره دارند!

به گزارش شهرآرانیوز، معلمان این روز‌ها گلایه‌مند هستند؛ گلایه از اظهارنظر‌های متفاوت درباره افزایش حقوق‌شان، در حالی که هنوز خبری از این افزایش حقوق هم نیست.

از روزی که بحث رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است تا کنون، بار‌ها و بار‌ها از افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی، حرف شده است و گاهی هم رقم‌هایی به حقوق معلمان اضافه شده است، اما هیچوقت نه به واقع رتبه‌بندی اجرا شد و نه افزایش درخوری برای معلمان فراهم شد.

یکی از گلایه‌ها که نسبت به مدیریت آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته وجود داشته است، بحث سرعت اندک اجرای سند تحول بنیادین بوده است و در این میان، رتبه‌بندی معلمان هم یکی از مواردی است که در سند تحول به آن تأکید شده است؛ موضوعی که سال‌هاست درباره‌اش حرف‌ها زده شده، اما هنوز در پیچ و خم بررسی و تصویب است.

چقدر خوشی؟!

حالا مجلس یازدهم مصمم شده است که لایحه رتبه‌بندی معلمان را اجرا کند و البته شرایط بهتری را برای معلمان نسبت به لایحه پیشنهادی دولت ایجاد کند؛ اما از زمان بررسی رتبه‌بندی تا کنون، اعداد و ارقام متعددی درباره بار مالی این لایحه و افزایش حقوق ناشی از آن، شنیده می‌شود که موجب گلایه معلمان شده است.

آقای «محمدی» یکی از معلمان باسابقه شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: در برخی اظهارنظرها، رقم افزایش حقوق معلمان ۲ میلیون و برخی ۳ میلیون و حتی تا ۶ میلیون هم رسیده است؛ برخی هم به افزایش بیش از ۱۵ میلیون هم اشاره دارند، اما این‌ها همه در حد حرف است!

وی ادامه داد: ما معلمان دیگر خسته شده‌ایم. چرا وقتی هنوز چیزی تصویب نشده و حتمی نیست، باید اطلاع‌رسانی کنند. هر روز یک خبر از معلمان در رسانه‌ها شنیده می‌شود و مدام هم می‌گویند «خبر خوش برای معلمان»؛ واقعا دیگر چقدر خوشی؟! معلمان حرفشان این است که وقتی یک اتفاقی افتاد، یک بار خبررسانی کنند نه اینکه مدام یک حرفی بزنند که واقعیت هم ندارد.

آقای محمدی اضافه کرد: هر سال، بر حقوق همه کارکنان دولت اضافه می‌شود، اما درباره تنها وزارتخانه‌ای که اطلاع‌رسانی می‌شود، «آموزش و پرورش» است؛ حتی حقوق هر ماه هم که پرداخت می‌شود، اطلاع‌رسانی‌می‌شود. چرا؟ مگر فرهنگیان موقعی که حقوقشان را واریز می‌کنند، خودشان متوجه نمی‌شوند؟!

آنقدر اعداد و ارقام دروغ درباره رتبه‌بندی معلمان مطرح شده که همه به شک افتاده‌اند

آنقدر رقم‌های متعددی درباره بار مالی رتبه‌بندی معلمان مطرح شود که صدای حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درآمد.

حاجی‌بابایی در نامه مشترکی به مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، از این مسؤولین درخواست کرد، هریک، اعتبار مورد نیاز رتبه‌بندی را جداگانه محاسبه و به کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کنند.

البته حاجی‌بابایی در صحن مجلس هم گفت: «گاهی کار کارشناسی انجام می‌شود و برخی‌ها ممکن است نظر کارشناسی دیگری داشته باشند؛ اما در طول دو سه ماه گذشته آنقدر اعداد و ارقام دروغ درباره رتبه‌بندی معلمان مطرح شده که همه به شک افتاده‌اند؛ یک نفر بیاید و به صورت کارشناسی عدد و رقم برای من بیاورد که رتبه‌بندی معلمان چقدر هزینه دارد؟ کسی گفته است رتبه بندی معلمان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد! معنی این حرف یعنی اینکه میانگین حقوق معلمان ۳۰ میلیون تومان می‌شود. این عدد‌ها را از کجا می‌آورند؟!».

وی ادامه داد: «ما اعتبار رتبه بندی معلمان را برای سقف یک سال حداکثر ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم و برای سه ماه آخر سال هم ۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم. خود معلمان هم بیشتر از این نمی‌خواهند».

البته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۸ مهر مجلس شورای اسلامی درباره بار مالی لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: «از آنجا که بار مالی این لایحه پس از بررسی در کمیسیون مربوطه نسبت به پیشنهاد لایحه دولت در بُعد معلمان افزایش داشته است، لذا مجلس باید در این خصوص تصمیم بگیرد».

انگیزه مجلس و دولت موجب تصویب و اجرای رتبه‌بندی معلمان می‌شود

نمایندگان مجلس یازدهم بر این باورند که طرح رتبه‌بندی معلمان باید تصویب و اجرایی شود. ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم که در رابطه با آموزش و پرورش باید به آن توجه کنیم، این است که معبر و مبدا همه تحولات نظام اسلامی، از مسیر آموزش و پرورش و تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی می‌گذرد یعنی نمی‌توانیم به آموزش و پرورش و فرهنگیان بی اعتنا باشیم، اما در آینده بخواهیم موفق باشیم؛ هر اتفاقی را می‌خواهیم در ایران اسلامی انجام دهیم باید حتما به سمت حل مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان برویم.

وی ادامه داد: موضوع دوم این است که متأسفانه به دلیل کارکرد‌های غلط، منزلت معلمان در طول این سال‌ها آسیب دیده است. وقتی معلم از نظر معیشت در مضیقه باشد، موجب کاهش منزلت هم می‌شود.

عزیزی اضافه کرد: برای حل مسائل و مشکلات، قرار بود رتبه‌بندی در کشور اجرا شود، اما متأسفانه سال‌ها این اقدام معطل مانده است و مجلس یازدهم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است و چند ماده از آن تصویب شد؛ حتما طرح رتبه‌بندی معلمان با انگیزه مجلس و دولت، سرفصل خوبی برای حل مشکلات معلمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه نباید منزلت معلم را صرفا مادی و فقط از مسیر پرداخت‌های نقدی ببینیم، گفت: آموزش‌ها، کمک‌های رفاهی، زیارتی، معیشتی و همراهی بخش‌های مختلف می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

هنوز به طور دقیق بار مالی رتبه‌بندی معلمان مشخص نشده است و همچنین میزان افزایش حقوق ناشی از آن هم معلوم نیست، اما این معلمان هستند که از اظهارنظر‌ها و اعلام ارقام متفاوت آزرده خاطر می‌شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->